Zlatý list

Zlatý list je tradiční přírodovědná soutěž, kterou pořádá Český svaz ochránců přírody (ČSOP). Soutěž je určena dětem ve věku základní školní docházky. Soutěž je vhodná pro kolektivy dětí ze škol, z přírodovědných kroužků a zájmových oddílů. Soutěžící jsou rozděleni do tří věkových kategorií: mladší do 6. třídy ZŠ (včetně), starší do 9. třídy ZŠ (včetně) a nejmladší předškoláci až 3. třída ZŠ (včetně) Nejmladší kategorie nepostupuje do národního kola. Soutěží mezi sebou šestičlenná družstva, rozdělená na dvě tříčlenné hlídky.

Zlatý list je postupová soutěž a má tři úrovně. Základní kola, označována také jako školní, krajská kola, která probíhají ve všech krajích, a kolo národní jež je setkáním vítězů krajských kol.

Základní kola probíhají v místě nebo ve škole, kde je o soutěž velký zájem. Základní kola probíhají na místní či regionální úrovni a vítězové postupují do krajského kola příslušného kraje. V krajích, kde základní kola neprobíhají, se mohou soutěžní družstva přihlásit přímo do krajského kola.

Krajská kola probíhají na krajské úrovni a vítězové postupují do národního kola.

Národní kolo je každoročním vyvrcholením aktuálního ročníku soutěže Zlatý list. Národní kolo se skládá z přírodovědných přednášek, exkurzí s odborníky, terénních praktických cvičení a doprovodného programu. Vyvrcholením národního kola je pak soutěžní stezka, kde týmy odpovídají na otázky pokládané odborníky. Jde o pětidenní soustředění pro vítězná družstva z krajských kol.

V jednotlivých kolech Zlatého listu prokazují soutěžící své teoretické znalosti během terénní soutěžní stezky a prezentují a obhajují praktickou práci pro přírodu před odbornou porotou.

Na stanovištích soutěžní stezky odborníci prověřují znalosti dětí v oblastech jako jsou: ekologie, ochrana přírody a životního prostředí, geologie, zoologie, botanika, mykologie, herpetologie, hydrobiologie i neživé složky ekosystému (např. meteorologie, klimatologie, ad.).

Významnou součástí hodnocení družstva je i praktická práce pro přírodu. Prací pro přírodu se rozumí aktivní činnost během školního roku, jako např.: pomoc volně žijícím živočichům (výroba a instalace úkrytů, přikrmování, transfery, instalace bezpečnostních prvků), pomoc při péči o přírodně zajímavé či cenné území, popularizaci přírody (akce pro mládež i dospělé, přednášky, budování a následná péče o naučné stezky,…) apod. podrobně rozepsáno níže.

Prací pro přírodu se rozumí např.:

– Pomoc volně žijícím živočichům: instalování budek, krmítek, pomoc při transferech ohrožených živočichů (např. obojživelníků při migraci), zlepšení podmínek pro živočichy v zahradách a městech (vytvoření zídek nebo skalek pro plazy, hmyzích hotýlků, vybudování jezírka, hadníku), …

– Zlepšení podmínek volně žijících živočichů v okolí lidských sídel.

– Zabezpečení staveb proti zranění živočichů: síťky do komína, do okapů, zajištění velkých skleněných ploch proti nárazu ptáků, …

– Pomoc při ochraně a péči o přírodně zajímavá či cenná území, nebo o chráněné a ohrožené druhy.

– Pomoc s konkrétní prací (kosení, hrabání, vytrhávání náletů, likvidace invazních rostlin, zvyšování hnízdních možností pro živočichy).

– Pomoc s průzkumy a monitoringem živé přírody.

– Úklid znečištěné přírodní lokality, péče o studánky, pomoc s vysazováním zeleně, péče o památné stromy, pomoc s obnovou místního parku, božích muk a jiných přírodně-krajinných významných prvků, zapojení se do tradičních akcí a kampaní na pomoc přírodě (Ukliďme svět! Clean up the World!, Živá zahrada apod.), …

– Zvyšování environmentálního povědomí dalších osob, dětí, dospělých, osvětové kampaně, výstavy, propagace ochrany přírody, pořádání přírodovědných akcí a soutěží…

– Aktivní jednání ve prospěch ochrany přírody, zapojení se do organizování petic, průzkumů a občanských aktivit zaměřených a ochranu přírody a krajiny.

Práce pro přírodu by měla být doložena fotografiemi, vlastnoručně zpracovanými postery, záznamy z pozorování a grafy či krátkým videem z akce. Velký význam je přikládán celoroční činnosti kolektivu, není však podmínkou účasti v soutěži.

Bodový zisk stanoviště Práce pro přírodu je roven bodovému zisku soutěžní stezky. Klademe tím důraz právě na praktickou stránku celé soutěže. Náplň jednotlivých kol ani otázky nejsou jednotné, vždy záleží na pořadateli.

Soutěž má také svoji dobrovolnou část, která nabízí školním kolektivům a zejména začínajícím přírodovědným kroužkům či oddílům inspiraci k přírodovědné činnosti v terénu v průběhu roku. Během školního roku publikujeme čtyři úkoly, jejichž vítězné zpracování pošle jeden tým z každé kategorie přímo do národního kola bez ohledu na umístění v krajském kole.

Celostátním koordinátorem soutěže je Sdružení mladých ochránců přírody Českého svazu ochránců přírody (SMOP ČSOP), který je organizační složkou ČSOP. SMOP ČSOP je současně pořadatelem národního kola. Na úrovni krajských a základních kol dlouhodobě spolupracuje řada pořadatelů ze spřízněných organizací a subjektů (např. DDM, školská zařízení, spolky apod.)  Spolu vyhlašovatelem soutěže je Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy.

Smyslem soutěže je umožnit setkání dětí s hlubším zájmem o přírodu a formou soutěže ověřit a porovnat své znalosti. Snahou soutěže je též inspirace dětí i vedoucích kolektivů k dalším druhům činností v přírodě a pro přírodu. Důraz při prověřování znalostí je kladen na jejich praktické využití, porozumění souvislostem, poznávání přírody v terénu, týmovou spolupráci a motivaci k celoroční činnosti.